Oljemassasje for hele kroppen. Hvilke oljer bør du velge?

Oljemassasje for hele kroppen. Hvilke oljer bør du velge?

Avslapning etter en lang og slitsom dag er mulig takket være en beroligende massasje som faktisk kan nytes hjemme. Alt du trenger å gjøre er å ta i bruk naturlige massasjeoljer. Hvilke oljer anses å være de beste, og hvilke fordeler får du ved å massere kroppen med oljer regelmessig? Lær om den naturlige kraften til oljer.

Forestill deg at du lever for noen tusen år siden. Du er i et gammelt romersk bad. Høylytte samtaler og lyden av vann som spruter, er lett å høre, i luften kan du fornemme duften av naturlige urter og oljer som ble brukt til massasje. Slik vi ser det i dag, var denne uvanlige atmosfæren helt vanlig på den tiden - hudpleiende og avslappende oljemassasje var populært i romerske bad, og det gjaldt først og fremst helkroppsmassasje med olivenolje kombinert med eteriske oljer.

Før i tiden trodde man at oljemassasje hadde mange medisinske egenskaper. Og det var sant, for hud som utsettes for oljemassasje blir smidig, glatt og merkbart mer elastisk. I dag brukes naturlige massasjeoljer i profesjonelle skjønnhetssalonger, SPA salonger og hjemme.

Kjenner du til alle fordelene med massasjeoljer? Hvilke populære oljer egner seg til avslappende massasje? Og hvordan du bruker dem for å få mest mulig ut av oljemassasje for hele kroppen?

Fordeler med helkroppsmassasje

Det er ikke så lenge siden folk flest var overbevist om at massasje bare anbefaltes til syke som trengte rehabilitering. Dette er en feilaktig oppfatning, siden massasje anbefales til alle som ønsker avslapping og lindring kombinert med pleie av kropp og sinn. Dette er et av prinsippene i det holistiske systemet, som faktisk har sin opprinnelse i alternativ medisin. Kort sagt er det en terapi som ikke bare helbreder sjelen, men også holder huden i perfekt form.

Hva er fordelene med oljemassasje for hele kroppen? 

  1. Stimulerer blod- og lymfestrømmen, noe som gir økt næring til huden.
  2. Avslapper kropp og muskler og beroliger nervene.
  3. Hjelper til å bli kvitt cellulitter og strekkmerker, og gjør huden elastisk.
  4. Sørger for tilstrekkelig fuktighet i huden.
  5. Glatter ut epidermis og gjør den fløyelsmyk og skinnende.
  6. Gir økt energi og stimulerer cellens selvfornyelsesprosesser.
  7. Sammen med eteriske oljer har den aromaterapeutiske egenskaper.

Hvilke massasjeoljer bør man velge? 

Massasje er mest effektiv når den utføres med riktig olje. Den endelige effekten av massasjen avhenger med andre ord av hvilken olje du velger til kroppsbehandlingen. Hvis du for eksempel ønsker å roe ned, bør du velge lavendelolje, mens søt mandelolje vil fungere klart bedre ved cellulitter og strekkmerker.

OBS: Rene eteriske oljer bør ikke brukes til massasje, da de kan ha hudirriterende egenskaper. Basisingrediensen er en basisolje som kan berikes med utvalgte oljer. 

Den perfekst basisoljen

Oljen du skal bruke i massasjeblandingen, må være godt absorberende og ha en konsistens som gjør den lett å fordele på huden. Kokosolje er for eksempel for tykk til å brukes til massasje, men kan brukes når den er varmet opp.

I tillegg bør en basisolje være en verdifull kilde til nærende ingredienser. Dette er forutsetningen for at massasjen skal kunne gi positive effekter. Huden vil bli betydelig bedre pleiet og revitalisert når basisoljen som brukes i behandlingen er uraffinert, kaldpresset og økologisk. Av den grunn vil naturlige oljer oppfylle denne oppgaven bedre enn ferdige massasjeprodukter.

De beste massasjeoljene

  1. MANDELOLJE - kaldpresset og uraffinert søt mandelolje har fått kallenavnet "ungdommens vokter" fordi den gir huden fuktighet og forhindrer tap av elastisitet. Den kan brukes på ulike hudtyper, og det interessante er at den kan brukes til å behandle huden på babyer. På grunn av konsistensen er mandeloljen anerkjent som en av de beste til massasje, og den raske absorpsjonshastigheten gjør at den gir huden intensiv næring fra innsiden.
  2. DRUEKJERNEOLJE - består nesten utelukkende av verdifulle fettsyrer og vitamin E og har antioksidative egenskaper. Når den brukes som massasjeolje, motvirker den tidlige aldringstegn.
  3. JOJOBAOLJE - ofte anbefalt som massasjeolje på grunn av sin struktur som ligger nær vårt naturlige talg. Takket være denne likheten tolereres den utrolig godt av huden. En jojobaolje av høy kvalitet er en kilde til verdifulle fettsyrer og vitamin E, som er verdt å tilføre kroppen under massasje. Jojobaolje er også en av de beste fuktighetsgivende oljene, fordi den gjenoppbygger hudens naturlige hydrolipidbarriere, regenererer og revitaliserer huden.
  4. AVOKADOOLJE - en multivitaminbombe som trenger raskt inn i huden og etterlater den full av fuktighet og næring lenge. Kaldpresset avokadoolje er en verdifull kilde til mineraler, vitamin A, B, B3, D, E, H og K, samt omega-3- og omega-6-fettsyrer. Oljen er anerkjent for sine regenererende egenskaper.
  5. OLIVENOLJE - kaldpresset og uraffinert skjønnhetsolivenolje er en av de vanligste basisoljene som brukes til å lage massasjeblandinger. Og det er ikke så rart når man vet at olivenolje tar vare på huden ved å sørge for tilstrekkelig fuktighet, den jevner den ut, øker glansen og beskytter huden.
  6. KOKOSOLJE - naturlig kokosnøttolje lokker med sin herlige aroma. Den inneholder mange verdifulle fettsyrer og vitaminer som gjør at huden får tilbake sin helse og skjønnhet. Dessverre må den tilberedes på forhånd hvis du vil bruke den til massasje. I romtemperatur har kokosoljen konsistens som smør som er vanskelig å fordele, så den må varmes opp rett før massasje.

Eteriske oljer til massasje

Oljemassasje for hele kroppen er selvsagt ikke begrenset til bruk av én bestemt olje. Du kan kombinere den med eteriske oljer som vil gi blandingen din ekstra aromaterapeutiske egenskaper og øke massasjepotensialet. 

Nedenfor følger en inndeling av eteriske oljer som egner seg til kroppsmassasje, med utgangspunkt i deres viktigste bruksområde:

  • Energigivende eteriske oljer: salvie, eukalyptus, sitrongress, mynte, appelsin, sitron, lime, grapefrukt, bergamott.
  • Beroligende eteriske oljer: appelsin, kamille, lavendel, rosmarin, patchouli, jasmin, sibirsk furu.
  • Avslappende eteriske oljer: lavendel, søt appelsin, ylang-ylang, patchouli, kamille, geranium, ingefær, sandeltre, grapefrukt.

Hvordan gi massasje med oljer? 

Noen velger bevisst å ikke benytte seg av fordelene ved vanlig oljemassasje av hele kroppen, fordi de synes det er en tungvint og tidkrevende prosedyre. Sannheten er at bare én olje og litt tid til overs (gjerne rett etter et bad/dusj, da huden lettere tar opp nærende stoffer) er alt som skal til for å nyte godt av de positive effektene massasje kan gi.

Hvordan utføre oljemassaje trinn for trinn? 

Kald Olje Massaje

Den enkleste måten er å ta litt olje i hendene og smør den inn i huden med sirkelbevegelser. I løpet av noen få minutters massasje vil oljen øke temperaturen for å trenge inn i huden, gi den næring og regenerere den.

Varm Olje Massaje 

En annen metode som krever litt mer tid og iver, er varm oljemassasje. Før vi begynner, må vi forberede en utvalgt olje, noe som betyr at den må varmes opp i vannbad. Oljen må selvsagt ikke være for varm for å unngå at huden skoldes. Når oljen er varmet opp, kan du påføre den på huden og begynne å massere. Denne teknikken gir maksimal avslapping og pleie. 

Del gjerne din mening om artikkelen med oss.


Kommentarer: #0


Legg til kommentar. Den publiseres så fort den er godkjent av moderator.
Hårmaske med keratin
Lakserolje
Varmebeskyttende spray
Jojobaolje
Arganolje
Personvernerklæring

Nettsiden vår benytter informasjonskapsler (også kalt «cookies» på Engelsk) og tredjepartscookies for å bruke eksterne verktøy. I tilfelle brukeren ikke samtykker vil kun nødvendige informasjonskapsler benyttes. Du kan endre innstillingene i nettleseren din når som helst. Samtykker du til bruk av alle informasjonskapsler?

Personvernerklæring